Lukijalta: Mitä Paavali tarkoittaa yhden vaimon miehellä?
Lähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhden vaimon mies” (RV 18/2022).
Olen Karjalaisen kanssa samaa mieltä siitä, mitä Raamatussa sanotaan, mutta eri mieltä siitä, mitä se opettaa. Jos tulkitsemme ”yhden vaimon miehen” tarkoittavan kaitsijan tehtävän kuulumista vain miehille, joudumme tekemään saman tulkinnan myös diakonien kohdalla. Paavalihan antaa saman ohjeen myös diakonien valinnalle: ”seurakuntapalvelijat (diakonoi) olkoot yhden vaimon miehiä” (1. Tim. 3:12).
Edellä mainittu tulkinta joutuu kuitenkin ristiriitaan Paavalin muun opetuksen kanssa. Esimerkiksi Paavali mainitsee Foiben olevan Kenkrean seurakunnan diakoni (Room. 16:1). Tosin suomalaisissa käännöksissä kreikan kielen sana diakonos on tässä kohtaa käännetty sanalla palvelija.
Yleinen pappeus ja avioliitto kunniaan.
Paavali sanoo myös Foiben olleen avuksi (prostatis) monelle (Room. 16:2). On erikoista, että prostatis on Foiben kohdalla käännetty olla avuksi, kun muualla Uudessa testamentissa se on käännetty tarkoittamaan johtamista (Room. 12:8), hallitsemista (1. Tim. 3:4–5, 12) tai tehdä omistautuen jotakin (Tiit. 3:8 ja 14). Sanan perusmuoto proteismi tarkoittaa kirjaimellisesti seisomista jonkun edessä tai yläpuolella.
Uuden testamentin lukijan on myös hyvä huomioida, että kreikan kieltä hallitsee maskuliinisuus, vaikka viittauskohteen piiriin kuuluisi myös feminiinejä. Esimerkiksi jos ryhmässä on 99 naista ja yksi mies, ryhmää puhutellaan sanalla ”veljet”. Tästäkin syystä on mahdollista, että Efeson seurakunnan kaitsijoiden ja diakonien joukossa oli myös naisia, vaikka Paavalin teksti näyttää koskettavan vain miehiä.
Mitä Paavali sitten tarkoittaa sanonnalla ”yhden vaimon mies”? Jotkut ajattelevat sen tarkoittavan yksiavioisuutta. Tuskin tämäkään on oikea tulkinta, sillä kreikkalais-roomalaisessa kulttuurissa avioliittoinstituutti oli tiukasti yksiavioinen. Tosin miehellä oli avioliitossa ollessaankin lain suojaama oikeus seksuaaliseen kanssakäymiseen orjien ja prostituoitujen kanssa.
Tulemme väistämättä johtopäätökseen, että ilmaisulla ”yhden vaimon mies” Paavali ei ota kantaa kaitsijan sukupuoleen eikä moniavioisuuteen vaan hänen siveelliseen käytökseensä. Hänen tulee olla puolisolleen uskollinen.
Esittämäni tulkinta johtaa helluntaikansan tutkimaan tilaansa aivan uudesta näkökulmasta. Olemmeko herätysliike, joka kohtelee kovakouraisesti kaitsijan kutsumuksen saaneita naisia ja samalla silkkihansikkain niitä, jotka ovat luopuneet uskollisuudestaan omalle puolisolleen? Jos näin on, meidän tulee palata Paavalin viitoittamalle tielle. Yleinen pappeus ja avioliitto kunniaan.
Kimmo Pohjalainen
Kaarina
Jeesuksen paluun kaksivaiheisuus
Kaikkia meitä kiinnostaa, miten Jeesuksen paluu maan päälle tulee tapahtumaan. Asian tekee erikoiseksi se, että Jeesus sanoi, ettei hänkään tiedä ajankohtaa, vain Isä tietää. Koska asia on näin salainen, siitä ei ole tarkkaa ilmoitusta myöskään Raamatussa. Lukuisat Raamatun tutkijat ja opettajat ovat pyrkineet löytämään ”lopullisen” tiedon, mutta toiset tutkijat ovat voineet aina esittää vastalauseita.
29. huhtikuuta ilmestyneessä Ristin Voitossa Risto Karhu kirjoittaa, että paluu olisi yksivaiheinen ja tapahtuu ennen suurta ahdistusta. Suuria ahdistuksen aikoja on jo ollutkin muun muassa alkuseurakunnan suurten vainojen aikoina, joten sen määritelmä ei ole yksiselitteinen. Suomeksikin on ilmestynyt aiheesta useita kirjoja, joista Karhu mainitsi Vilho Hartosen kirjan. Erinomaiset Raamatun opettajat Mauri Viksten ja Matti Villikka ovat myös kirjoittaneet asiasta sekä allekirjoittanut kirjan Mihin olemme menossa. Kymmeniä asiaa koskevia erikielisiä kirjoja on tullut luettua, koska asia on kiinnostanut jo nuoresta alkaen.
Selkeää Raamatun mukaan on kuitenkin se, että Jeesus noutaa omansa, uudestisyntyneet seurakuntalaisensa, maan päältä ennen jumalatonta maailmaa kohtaavaa Jumalan vihan aikaa. Muun muassa 1. Tess. 1:10 sanoo: ”–– ja odottamaan taivaista hänen Poikaansa, Jeesusta, joka pelastaa meidät tulevasta vihasta.” Paavali ei kehota odottamaan suurta ahdistusta vaan Poikaa. Pojan tulo pilvissä noutamaan omansa kuvataan myös yksityiskohtaisesti (1. Tess. 4:16–18). Tällöin Jeesus ei siis tule toista kertaa maan päälle vaan noutaa omansa pilvissä ennen vihan aikaa. Samoin Paavali toteaa (1. Tess 5:9): ”Sillä Jumala ei ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta.”
Mielestäni kaikkein vakuuttavimmat ilmoitukset löytyvät Ilmestyskirjasta. Ensinnäkin tähän viittaa kirje Filadelfian seurakunnalle (Ilm. 3:10) ja toiseksi se, ettei seurakuntaa eikä Pyhän Hengen puhetta seurakunnille esiinny lainkaan Ilmestyskirjan lukujen 4 ja 19 välillä, jolloin Jumalan vihan aika kohtaa jumalatonta maailmaa.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...