Kuoleman uhalla evankeliumin asialla

Shania ja Shino Gabo ja Niilo Närhi rukoilivat Espoon helluntaiseurakunnassa tehtävän muslimityön puolesta ja siunasivat työntekijöitä. Raskaasta tiestä huolimatta Gabot ovat iloisia saadessaan palvella evankeliumin työssä. Yhteistyö Avainmedian kanssa on nimensä mukaisesti avainasemassa mahdollistamassa audiovisuaalista mediatyötä somalien parissa.
Shania ja Shino Gabo ja Niilo Närhi rukoilivat Espoon helluntaiseurakunnassa tehtävän muslimityön puolesta ja siunasivat työntekijöitä. Raskaasta tiestä huolimatta Gabot ovat iloisia saadessaan palvella evankeliumin työssä. Yhteistyö Avainmedian kanssa on nimensä mukaisesti avainasemassa mahdollistamassa audiovisuaalista mediatyötä somalien parissa.
Espoon helluntaiseurakunnassa kuunneltiin 23. marraskuuta henkeä pidätellen, kun somalialainen pariskunta Shania ja Shino Gabo kertoivat kutsumuksestaan evankelioida maanmiehiään – tappouhkauksista huolimatta.

Englannissa asuva Gabon pariskunta on juuri aloittanut yhteistyön Avainmedian kanssa somalien tavoittamiseksi.

– Jumala kutsui minut muslimityöhön jo yhdeksänkymmentäluvulla, Niilo Närhi Avainmediasta kertoo.

Vuosien mittaan hänen sydämessään on säilynyt kipu juuri muslimisomalien voittamisesta Kristukselle.

Kun Närhi viime keväänä Espanjassa muslimityön konferenssissa tapasi Gabot, he hämmästyksekseen huomasivat, että heillä on sama näky: viedä evankeliumia somaleille erityisesti median välityksellä.

Tärkeä audiovisuaalisuus

Nopealla aikataululla kolmikko teki parikymmentä videota, joissa Gabot kertovat elämästään ja uskoontulostaan ja opettavat. Lisäksi avattiin evankelioiva internetsivusto.

– Internet on ehdottomasti paras tapa tavoittaa somaleja, Shino Gabo ja Niilo Närhi toteavat.

– Monet somalit ovat luku- ja kirjoitustaidottomia, mutta he rakastavat katsella ja kuunnella videoita, Shino tarkentaa.

Kaksi vuotta sitten Ruotsissa pidetyn konferenssin jälkeen Gabot päättivät tehdä rohkean teon ja haastoivat kristittyjä somaleja todistamaan julkisesti uskostaan. Viisitoista uskalikkoa lähti mukaan. Videot ladattiin YouTubeen, ja välittömästi somaliyhteisöt räjähtivät.

– Videoilla esiintyvät alkoivat saada rajuja tappouhkauksia, Shino muistelee apeana.

– Imaamit kokoontuivat yhteen ja päättivät julistaa meille fatwan eli kirouksen. Se tarkoittaa, että jokainen, joka kohtaa meidät, on velvollinen tappamaan meidät, Shino tarkentaa.

Ei enää sataprosenttinen muslimimaa

Vastustuksesta huolimatta somaleja alkoi tulla uskoon. Seuraava kokoontuminen pidettiin Norjassa, ja taas kuvattiin lisää videoita. Ensimmäisen videon jälkeen yli 300 somalia on tullut uskoon.

– Nyt alkaa jo levitä tietoisuus siitä, että on todella olemassa somalikristittyjä, Shino kertoo.

– Enää ei siis päde vanha somalialainen sanonta, jonka mukaan Somalia on sataprosenttisesti muslimimaa, Shania hymyilee.

– Me itsekin olemme tästä eläviä todisteita.

Shino ja Shania toteavat, että Jumala rakastaa jokaista somalia, ja heille täytyy kertoa siitä.

– Olemme eturintamassa, ja yhdessä Avainmedian kanssa pääsemme todella evankelioimaan, rukoilemaan ja tukemaan somaleja ympäri maailmaa.

Avainmedian tukema somalinkielinen sivusto www.somalichristianlife.com on avattu lokakuussa. Sivustolta löytyy videoita, artikkeleja, todistuksia ja opetusta sekä somalinkielinen Raamattu.

– Uskomme, että nyt on Somalian aika Jumalan suunnitelmalle, Gabot sanovat.

– Voimme olla mukana tekemässä historiaa mutta ennen kaikkea rakastamassa heitä, jotka ovat saman Kristus-ruumiin jäseniä kanssamme.


Outi Lepistö







”Oma äitini käski tappaa minut”


Gabon pariskunnan tie muslimeista kristityiksi sisältää dramaattisia käänteitä.

Harras muslimi Shania näki eräänä iltana videon, jossa kolme miestä ensin luki Koraania ja sitten katkaisi neljänneltä mieheltä kaulan. Shokissa ja pahoinvoivana näkemästään Shania kävi nukkumaan.

Samana yönä hän näki unen, jossa taivaasta laskeutui loistavan kirkas, valkopukuinen mies – Jeesus.

– Hän kutsui ihmisiä luokseen, ja kaikki polvistuivat hänen edessään, Shania muistelee.

Shania hämmentyi unesta ja kyseli mieheltäänkin, mistä voi olla kyse. Sitten hän näki uuden unen. Tällä kertaa hänen äitinsä käski Shaniaa lukemaan Koraania, mutta hänen suustaan tulivatkin täysin tuntemattomat sanat: ”Jeesus on tie, totuus ja elämä, eikä kukaan pääse Isän tykö muutoin kuin Hänen kauttansa.”

Shanian äiti raivostui ja huusi tyttärensä olevankin kristitty. Samassa Jeesus saapui uudelleen ja nosti hänet mukanaan taivaaseen.

– Taivas on todellakin totta, Shania kertoo kyyneleet silmissä.

– Siellä oli niin sanoinkuvaamattoman ihanaa, etten ikinä voi sitä unohtaa. Tässä oli se rakkaus, jota olin aina etsinyt.

Hälytyskellot soivat

Kun perhe kuuli Shanian kääntymyksestä, äiti käski Shinon tappaa hänet. Koko perhe, suku ja kaikki ystävät kääntyivät heitä vastaan.

– Hälytyskellot alkoivat soida päässäni, kun anoppi käski minua riistämään hengen rakkaalta vaimoltani ja lasteni äidiltä, Shino kertoo.

Hän päätti tarkistaa asian Koraanista, ja toden totta, kirjan mukaan tämä oli hyvän muslimin velvollisuus.

Shino piti kuitenkin vaimonsa puolia, vaikka yrittikin saada hänet palaamaan islamin pariin. Muutaman vuoden jälkeen heidän lapsensakin tulivat uskoon.

– Tässä vaiheessa hälytyskellot alkoivat uudelleen ja nyt toden teolla soida päässäni, Shino muistelee nauraen.

– Tämä oli väkevä sanoma ja sai minut todella miettimään, mikä on totuus.

Eräänä päivänä autossa istuessaan hän löysi hansikaslokerosta Raamatun. ”Jos todella olet oikea Jumala, osoita se minulle”, Shino rukoili ja avasi Raamatun. Kirja aukeni kertomukseen aviorikoksesta tavatusta naisesta, joka oli Shinolle tuttu myös Koraanista. Koraanin teksti päättyi siihen, että nainen kivitettiin kuoliaaksi. Jännittyneenä Shino jatkoi lukemista, kunnes tuli kohtaan, jossa Jeesus käski synnitöntä heittämään ensimmäisen kiven.

– Koraanissakin kerrotaan, että Jeesus ei tehnyt lainkaan syntiä, Shino kertoo liikuttuneena.

– Murruin täysin, kun ymmärsin, että Jeesus itse olisi voinut tuon kiven heittää. Hän ei tehnyt niin vaan armahti naisen.

Intohimona Jeesus

– Rakastuin välittömästi Raamattuun ja halusin ahmia lisää sen sanomaa, Shino kertoo.

– Kun jatkoin lukemista, tekstistä irtaantui yhtäkkiä lause, joka alkoi hyppiä silmissäni ylös alas: ”Jos te ette usko, kuka minä olen, te kuolette synteihinne.” Mielessäni yritin vastustella, mutta silloin eteeni nousi uusi teksti: ”Minä olen sinun pelastajasi.” Silloin raskas taakka putosi harteiltani ja täytyin valtavalla ilolla, hän muistelee hymyillen.

– Kun kerroin Shanialle, että löysin Raamatusta Jeesuksen, hän tuli vielä iloisemmaksi kuin minä, Shino nauraa.

– Jeesus antoi samalla meille molemmille suuren intohimon palvella häntä koko elämällämme. Hän halusi lähettää meidät kertomaan tästä perheillemme ja maanmiehillemme.


40/201

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja