Kirjoittavat teologit - Uusi sukupolvi ottaa tiluksia haltuun myös tekstien avulla

- Me ollaan rohkaisevia opettajia ja meillä on aito halu auttaa ihmisiä kehittymään kirjoittajina, IK-opiston kirjoittajakoulua luotsaavat Sara Saarela ja Markus Mäenpää lupaavat. (Ruut Ahonen)
- Me ollaan rohkaisevia opettajia ja meillä on aito halu auttaa ihmisiä kehittymään kirjoittajina, IK-opiston kirjoittajakoulua luotsaavat Sara Saarela ja Markus Mäenpää lupaavat. (Ruut Ahonen)

Leevi Launonen 

Kun Sara Saarela ja Markus Mäenpää tapaavat toisensa, juttua riittää, ja yhteistyökumppanit inspiroituvat toistensa luovista kommenteista. Molemmilla on Iso Kirja -tausta, vahva teologinen koulutus ja intohimoinen suhde kirjoittamiseen. 

– Me ollaan Maken kanssa tunnettu toisemme jo 15 vuotta. Olemme opiskelleet IK-opistossa ja teemme molemmat nykyisin töitä Isolle Kirjalle, Saarela taustoittaa. 

Mäenpään mukaan he ovat hyvin erilaisia ihmisiä, mutta yhteistyö esimerkiksi kursseja vetäessä toimii silti mainiosti. 

– Saran kanssa pystymme keskustelemaan mistä tahansa teenkeitosta teologiaan ja perinteisestä kirjoittamisesta someilmiöihin. Yhteistyö sujuu, koska tiedämme, mitä toinen ajattelee. Myös opetustilanteessa voimme heittää toiselle omia näkökulmia ja ottaa niistä koppia, Mäenpää kuvailee kouluttajaparin työskentelyä. 

 

IK-opiston jälkeen Saarela suoritti ylemmän teologisen tutkinnon Regent Collegessa Kanadan Vancouverissa pääaineenaan Uuden testamentin tutkimus. Mäenpää on puolestaan aloitellut teologian jatko-opintoja ja väitöskirjan tekoa Åbo Akademissa. 

Molemmat ovat opiskelleet luovaa kirjoittamista yliopistotasolla ja tuottaneet erilaisia kirjallisia julkaisuja. 

– Nuoruuden yhteinen kaveriporukka sekä rakkaus teologiaan ja kirjoittamiseen ovat johtaneet meidät yhteistyöhön, kouluttajatoverit sanovat. 

 

Saarela on työskennellyt IK-opiston tuntiopettajana, oppilaitospastorina ja Fifteen-leirien vetäjänä. Hän on mukana myös Suomen Helluntaikirkon eettis-opillisessa toimikunnassa laatimassa opillisia kannanottoja ja tekemässä helluntaiteologiaa. 

Välillä Sara Saarelan asemaa helluntailiikkeen eturivin tehtävissä on epäilty siitä näkökulmasta, että hän on nuori nainen ja vaikuttanut baptistitaustaisen puolisonsa kanssa vuosien ajan Baptistikirkossa. Saarela itse ei tästä hätkähdä. 

– Olen havainnut helluntaikentällä yleisesti monenlaisia ennakkoluuloja, kuten naisia ja nuoria teologeja vähätteleviä asenteita. Itse olen kuitenkin kokenut naisena työpanokseni tervetulleeksi ja arvostetuksi niin IK-opistossa ja Helluntaikirkossa kuin useissa seurakunnissakin, Saarela sanoo. 

Vaikka nuori polvi elää hänen mukaansa teologisen ajattelun ja seurakuntakulttuurin osalta hyvin erilaisessa maailmassa kuin ikääntynyt helluntaiväki, Saarela haluaa olla rakentamassa sukupolvien välistä yhteyttä ja keskinäistä kunnioitusta. 

– Meidän ei tarvitse olla kaikesta samaa mieltä, mutta Jeesuksen seuraajina meidät on kutsuttu elämään rakkaudessa ja totuudessa. Ja siihen kuuluu, että annamme lähimmäisestä oikean todistuksen leimaamatta häntä yksipuolisesti. 

Nykyisin Saarela työskentelee muun muassa kääntäjänä ja vapaana toimittajana. Lisäksi hän tekee opetusvierailuja seurakuntiin. 

– Nyt kesälomalla aion kirjoittaa uutta kirjaani, kolme romaania 2010-luvulla julkaissut kirjailija suunnittelee. 

 

Huumorintajuisen ja värikkäitä kielikuvia viljelevän Markus Mäenpään monet muistavat lehtikolumneista sekä yli kymmenen vuoden takaa Kaanaan kielen sanakirjasta (Aikamedia, 2010). Toisten mieleen hän on jäänyt paremmin näyttävistä lävistyksistä ja irokeesikampauksesta. 

Jumalaa ja Raamatun opiskelua palavasti rakastava nuori mies ei heti alkuun mahtunut sovinnaiseen helluntainuoren raamiin. 

– Kun olen päässyt keskustelemaan ihmisten kanssa tarkemmin, olemme löytäneet paljon myös yhteistä säveltä, Mäenpää kertoo. 

Nykyisin Suomen Terveysravinto Oy:ssä leipätyötään tekevä Business Process Manager hymyilee lempeästi niin itselleen kuin sukupolvien välisille ennakkoluuloillekin. 

– Jos nuori mies on kriittinen ja näyttää siltä, että hän syö mummoja aamupalaksi mansikkahillon kanssa, kannattaa ainakin osaa epäluulojen alkuperästä etsiä eteisen peilistä. 

Mäenpään mukaan nuoren sukupolven on syytä tiedostaa, että vanhemmat uskovat ovat tehneet hartiavoimin arvokasta työtä Jumalan valtakunnan ja seurakuntien rakentamiseksi. 

– Toisaalta myös vanhempien on hyvä ymmärtää, että nuori polvi on ottamassa tilukset haltuunsa ja saattaa tehdä myös erilaisia peruskorjauksia, jotka eivät aina vanhempia miellytä. 

 

Sara Saarela ja Markus Mäenpää ovat yhtä mieltä siitä, että teologian opiskelu antaa syvyyttä niin omaan hengelliseen elämään kuin saarnoihinkin. Toinen tärkeä asia heidän mielestään on kirjoittamisen taito, jonka merkitys myös pastorin työssä on kasvamassa. 

– Vaikka suullisella ilmaisulla on ollut helluntailiikkeessä keskeinen rooli, kirjoittamistaidon merkitys seurakuntaelämässä korostuu koko ajan, kun monet asiat siirtyvät nykyisin myös nettiin, Mäenpää huomauttaa. 

Saarela puolestaan korostaa sanojen käytön ja kirjoittamisen tunnemerkitystä: sanojen tulisi olla hoitavia, eheyttäviä ja rakentavia. Erityisesti kaunokirjallisuus kutsuu hänen mukaansa vuorovaikutteiseen prosessiin, jossa lukija voi kokea mielessään tekstin tapahtumat ja tunteet. 

– Luova kirjoittaminen on mainio tapa käsitellä asioita, joita ehkä muuten on vaikea työstää, Saarela ja Mäenpää tietävät. 

Parhaillaan he suunnittelevat syyskuussa IK-opistossa järjestettävää kirjoittajakoulua. 

– Kirjoittamisessa voi kokea syvää merkityksellisyyttä jo itsessään, mutta sen lisäksi sillä voi tuoda maailmaan paljon hyvää, kouluttajapari vakuuttaa. 

 

Lisätietoja .

 




40/201

Toiminnan vilkastumisen myötä yrittäjien maksamat lähetyskannatukset ovat jopa nousussa – Inflaation myötä lähetystyö on kallistunut
Opinnäytetyössä tutkittiin, kenen ääni kuuluu kristillisissä lehdissä
Myös Gazassa on pieniä uskovien ryhmiä – mediatyön hedelmää näkyy
Fifteenit täyttyneet nopeasti – Suosituimmat leirit täyttyvät minuuteissa