”Haaveilen herätyksestä Suomeen ja Eurooppaan”

Marko Halttunen on Iso Kirja ry:n johtaja ja Juhannuskonferenssiisäntä, joka on  työskennellyt myös pastorina. Hän opiskeli teologian BA-tutkinnon Continental Theological Seminaryssa Brysselissä. Halttusen perheeseen kuuluvat vaimo Helen sekä 20-, 16- ja 15-vuotiaat lapset.

Ensi vuoden Juhannuskonferenssi
tulee olemaan historian suurimpia jo pelkästään teemoiltaan: juhlimme 100-vuotiasta Suomea sekä reformaation merkkivuotta. Joukkoomme on tulossa myös kaikki muut Suomen vapakristilliset yhteisöt, ja teemana on suomalainen usko.

En ikinä unohda niitä hetkiä, kun olen nähnyt Jumalan erehtymättömän johdatuksen ja  avun elämässäni. Esimerkki sellaisesta: Asuimme Helenin kanssa Ranskassa vuosina  1995–1996. Kun sain kerran parkkisakon, jota ei olisi ollut varaa maksaa, rukoilin, että saisin sakon anteeksi. Keskellä Montpellierin kaupunkia törmäsin apulaiskaupunginjohtajaan, joka kirjoitti matkaani viestin poliisiasemalle: ”Kiitos kun mitätöitte tämän nuoren suomalaisopiskelijan sakon!”

Rukoilen, että Iso Kirja voisi menestyä herätysliikkeen keskellä ja koko Suomessa vahvana ja elinvoimaisena raamattukouluna ja konferenssikeskuksena.

Lähdin Belgiaan raamattukouluun, koska juuri kun etsin opiskeluvaihtoehtoja, Ristin Voitossa oli juttu koulun kuoron vierailusta Suomessa. Juttu oli minulle selkeä viesti siitä, että minun oli lähdettävä Belgiaan. Isoa Kirjaa ei silloin vielä ollut.

Saarnassa on tärkeintä ajankohtainen sanoma, joka puhuttelee kuulijakuntaa ja joka tulee Jumalan johdatuksessa puhujalle.

Vuonna 2017 aion yrittää tehdä parhaani ja olla avoin myös uusille asioille.

Pian satavuotias Suomi merkitsee minulle rakasta synnyinmaata, jonka puolesta haluan rukoilla ja tehdä työtä. Tuosta ajatuksesta syntyi vähän aikaa sitten laulu nimeltään Pro patria.

Perheeni on minulle tärkeä ja rakas. Asumme Pohjoisjärven rantamaisemissa kauniin luonnon keskellä ja meillä on kaksi kivaa kissaa. Lapsemme ovat musikaalisempia kuin me vanhemmat.

Kristittyjen yhteys on tärkeä asia esimerkiksi yhteisen kristillisen todistuksen vuoksi: emme ole vain omissa leireissämme, vaan osaamme yhdistää rivejä ja voimavaroja. Yhteyden pitäisi alkaa helluntaiherätyksen sisältä ja paikallisseurakunnasta – seurakuntakin voi valitettavasti olla vaikka kuinka moneen leiriin jakautunut.

Rumpujen soitossa minua kiehtoo rytmien moninaisuus. Hyvin soitettuna rummut antavat säestykselle ja laululle tärkeän ja mukaansatempaavan tuen.

Haaveilen Suomea ja Eurooppaa koskettavasta herätyksestä.

Jeesus on Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas. Nämä Jeesuksen profeetalliset tunnuspiirteet puhuttelevat minua juuri tällä hetkellä.


10/2016Kirjallisuus:The

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja