David Dahlen: Armon kalliolla on paras paikka

Elämänsä aikana David Dahlen on oppinut, että armon kalliolla on kristitylle paras paikka olla ja elää. Kuva: David Dahlenin arkisto
Elämänsä aikana David Dahlen on oppinut, että armon kalliolla on kristitylle paras paikka olla ja elää. Kuva: David Dahlenin arkisto
David Dahlen istui elämänsä savuavissa raunioissa. Hän oli juuri menettänyt vaimonsa syövälle ja joutunut katsomaan sivusta, kun hänen 16-vuotias poikansa luisui huumeiden maailmaan. Lähes kaikki Davidin ystävät seurakunnastakin käänsivät miehelle selkänsä – hänen uskossaanhan täytyi olla jotain vikaa, kun kuolema ja vastoinkäymiset niin kurittivat miestä.

Vuosia myöhemmin mies pystyy näkemään elämänsä rankimmassa ajanjaksossa myös siunauksen.

– Jos kaikki olisi sujunut toiveideni mukaan, saattaisin olla tänäkin päivänä kiinni epäterveessä uskonnollisessa yhteisössä, joka myrkytti uskonelämääni.

Haaksirikosta uuteen alkuun

Nuorena uskovana Dahlen ajautui Yhdysvalloissa mukaan järjestöön nimeltä Word of Faith. Aluksi kaikki näytti olevan kunnossa, mutta jälkeenpäin voi nähdä, että jotain oli pahasti pielessä.

– Heidän opetuksensa mukaan et esimerkiksi koskaan sairastu, jos sinulla vaan on tarpeeksi uskoa, David kertoo.

– Tai jos sairastut etkä parane, elämässäsi täytyy olla jokin salattu synti.

Terveen ja epäterveen hengellisyyden välisen rajan hahmottaminen ei aina ole helppoa, sillä epäterveissäkin opeissa on tyypillisesti mukana jotain raamatullista.

– Opissa sekoittuvat oikeat ja väärät ainekset, ja tulee vaikeaksi tulkita, mikä on totta ja mikä tarua, Dahlen toteaa.

Davidille oman yhteisön opilliset ongelmakohdat alkoivat valjeta vastoinkäymisten koetellessa häntä. Uskolta putosi pohja pois, kun Jumala ei toiminutkaan niin kuin hänelle oli opetettu.

– Vaimoni kuoli, vaikka toimin kaikkien Word of Faith -järjestön oppien mukaan.

Henkilökohtaisen haaksirikkonsa seurauksena Dahlen vetäytyi pois tutuista ympyröistä. Vähän kerrassaan Jumala alkoi eheyttää särkynyttä, ja Davidin usko sai kasvaa terveelle pohjalle.

– Jumala nosti minut hyvyydessään armon kalliolle, ja siinä on hyvä olla, nykyisin helluntaiseurakuntaan kuuluva Dahlen sanoo.

Tilaa keskustelulle ja kriittiselle pohdinnalle

Tätä nykyä Dahlen pitää epäterveen kristillisyyden tunnistamista tärkeänä aiheena, johon olisi hyvä kiinnittää paljon enemmän huomiota myös Suomessa.

– Tännekin tuodaan erittäin epäterveitä oppeja. Kirkkojen johtajien tulisi olla todella tarkkoja opettamaan seurakuntalaisilleen, miten tunnistaa epäterveet virtaukset.

– Mielestäni yksi hyvä mittari oppien arvioinnissa on, kuunnellaanko niissä enemmän muiden ihmisten mielipiteitä ja tulkintoja Jumalan sanasta, kuin että tutkittaisiin itse mitä sanassa lukee, Dahlen linjaa.

– Jos oma pohdinta ja kriittinen ajattelu ei ole tervetullutta, jotain on luultavasti pielessä.

Epätervettä hengellisyyttä edustaa elämäntapa, jossa eletään itsenäistä elämää omassa voimassa. Terve hengellisyys puolestaan tarkoittaa Dahlenin mukaan elämää riippuvuussuhteessa Kristukseen. Ainoa keino välttää hengelliset haaksirikot on riippua päivittäin tiukasti kiinni Jumalassa ja hänen Sanassaan:

– Annetaan itsemme ja elämämme joka päivä Kristukselle elävänä uhrina ja vaelletaan eteenpäin häneen luottaen, David opastaa.


Kirsi Cultrera


David Dahlenin tarina on luettavissa kokonaisuudessaan teoksessa Koetelkaa kaikki – suuntaviittoja aikamme hengellisten ilmiöiden arviointiin.


51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja