Perjantai 26. huhtikuuta.
Nimipäivää viettää Terttu, Teresa, Teresia, Teresa, Terese

Arvio: Ota, lue ja elä

Stefan Sigfrids: DBS – Lue, ymmärrä ja sovella Raamattua. Aikamedia 2022. Nid. 86 s. 

 

Stefan Sigfrids on koonnut innostavan oppaan uskonelämän tueksi. Opas antaa käytännöllisiä työkaluja Raamatun tutkisteluun ja auttaa uskovaa soveltamaan oppimaansa arjessaan. 

Helsingin Saalem-seurakunnan johtavana pastorina toimiva Sigfrids on työskennellyt aiemmin Tukholman Filadelfia-seurakunnan ja Vaasan ruotsinkielisen helluntaiseurakunnan pastorina, ja hänellä on pitkä kokemus opetuslapseusmatkan tukijana seurakunnan keskellä. Myös kirjan esittelemä raamatuntutkistelumenetelmä on ollut Sigfridsillä käytössä seurakuntatyössä. 

Kirjan johdanto-osiossa pohditaan ensin uskoa ja kuuliaisuutta: me länsimaalaiset kristityt painotamme tietoa, ja me itse asiassa tiedämme aika paljon Jumalan sanasta. Ongelma on siinä, että emme aina elä tietämäämme todeksi. Opetuslapseudessa on kuitenkin ensisijaisesti kyse kasvamisesta ja opitun laittamisesta käytäntöön. 

Mikä auttaisi tähän länsimaissa vaivaavaan ongelmaan? Sigfridsin mukaan avain on opetella ja oivaltaa itse. Ja juuri tässä DBS-menetelmä (Discovery Bible Studies) auttaa, se nimittäin aktivoi raamatunlukijan. 

Johdanto-osion jälkeen kirja esittelee DBS-menetelmän lyhyesti ja antaa ohjeita, miten toteuttaa sitä niin yksin kuin ryhmässä. Pähkinänkuoressa menetelmä sisältää valittujen raamatunjakeiden lukemisen, niiden kirjoittamisen paperille omin käsin ja sanoman tiivistämisen omin sanoin. Tällä tavoin lukija joutuu pysähtymään tekstin sanoman äärelle ja mutustelemaan luettua. Lisäksi lukijan tehtävä on pohtia ja rukoilla, miten Jumala haluaa raamatunkohdan vaikuttavan omassa arjessa, eli miten hän laittaisi sanoman käytäntöön. Lopuksi lukijan tulisi jakaa oppimansa asiat jollekin toiselle.

 

 

      Kyseessä ei ole keinotekoinen ihmemenetelmä.

 

Menetelmä on yksinkertainen, mutta sen voima piilee siinä, että se pakottaa kiireisen ihmisen pysähtymään, keskittymään ja pohtimaan itse. Kyseessä ei siis ole keinotekoinen ihmemenetelmä, vaan sen ytimessä on maanläheinen tapa, jota on harjoitettu erilaisissa muodoissa kristikunnan keskellä aiemminkin, joskin ei välttämättä prikulleen tällaisenaan. 

DBS-menetelmä on käyttökelpoinen työkalu yksilöille ja esimerkiksi soluihin. Sigfridsin kirjanen on helppolukuinen ja hyvin lyhyt, joten niiden, jotka eivät koe olevansa lukutoukkia ja teoriaopusten ystäviä, ei kannata pelätä tätä kirjaa. Lisäksi tekstin lukeminen on kuin kuuntelisi saarnaa: lyhyet lauseet, tekstin rytmi ja sanajärjestys muovaavat tyylistä puheenomaisen. 

Ainoa asia, jota jäin pohtimaan, oli Sigfridsin kehotus keskittyä vain tutkimisen kohteena olevaan raamatunjakeeseen. Tämä voi kuulostaa saivartelulta, mutta viestinnän perusohje on huomioida yksittäisen lauseen tai tekstipätkän välitön ja laajempi konteksti, koska tekstin osat saavat merkityksen laajemmassa asiayhteydessä. 

Jotta ymmärrämme, mitä jokin raamatunjae sanoo, on pohdittava vähintäänkin koko sitä yhtenäistä puheen tai tekstin osaa, jossa yksittäinen jae esiintyy. Kun jae on ymmärretty oikein, vasta sitten sen voi tiivistää ja laittaa käytäntöön. Voisin ottaa DBS-menetelmän käyttöön, mutta maustaisin sitä raamatuntulkinnan perusohjeilla, joita löytyy esimerkiksi Feen ja Stuartin Kirjojen kirjasta (Aikamedia 2014). 

 

Sara Saarela



UUTISET