Armo kantaa arjessa

- Toivon, että voisin Ikkunoita armoon -kirjani kautta päästä evankeliumin kanssa sellaisten ihmisten koteihin, joihin en muuten pysty pääsemään, Pekka Havupalo sanoo. Kuva: Niko Havupalo
- Toivon, että voisin Ikkunoita armoon -kirjani kautta päästä evankeliumin kanssa sellaisten ihmisten koteihin, joihin en muuten pysty pääsemään, Pekka Havupalo sanoo. Kuva: Niko Havupalo
Jumalan armo merkitsee Turun helluntaiseurakunnan johtajalle Kristuksen persoonaan sidottua pohjaa, jolta hän elää elämäänsä.

– Se, että tajuaa itse tarvitsevansa armoa päivittäin, antaa laajasydämisyyttä toisia ihmisiä ja heidän tilanteitaan kohtaan. Jumalan seurakunta on kutsuttu olemaan armon yhteisö, jossa armo on vallitseva kulttuuri, Pekka Havupalo sanoo.

– Armo on ansaitsematon suosionosoitus. Emme voi ansaita lahjoja, terveyttä, Jumalan läsnäolon kokemuksia, rukousvastauksia tai mitään muutakaan. Armo on silta Jumalan maailmasta ihmisten maailmaan, sillä se kantaa Jumalan hyvyyden meidän elämäämme.

Raamatunjae ”Joka aamu Herran armo on uusi” kertoo uusien alkujen mahdollisuuksista.

– Armoa on mahdotonta kuluttaa loppuun, jos ihminen sydämestään haluaa seurata Jeesusta. Jos tein eilen jotakin väärin, se ei sumenna tätä päivää. Saan aloittaa tämän päivän puhtaalta pöydältä.

Armo poistaa syyllisyyden

Armon merkitys on laajentunut Pekka Havupalon elämässä vuosien mittaan, sillä uskontaipaleensa alkuvaiheessa hänen käsityksensä armosta rajoittui lähinnä syntien anteeksisaamiseen. Nykyään hän kokee tarvitsevansa Jumalan armoa kaikilla elämänsä osa-alueilla.

– Jumalakuvani on vuosien varrella muuttunut armollisemmaksi, ja sen vuoksi Jumala on tullut minulle läheisemmäksi. Minun käsittääkseni ihmisellä ei voi olla hyvin syvää suhdetta Jumalaan ilman hyvin syvää armon kokemusta, koska armo antaa uskalluksen tulla lähelle.

Havupalon elämässä on ollut ajanjakso, jolloin armon vastaanottaminen oli hänelle vaikeaa.

– Keskimmäinen poikamme kohtasi aikoinaan hyvin vaikeita ja haastavia elämänvaiheita. Koin, että hänen tilanteensa oli senkaltainen osittain siitä syystä, että minä isänä olin ollut puutteellinen ja tehnyt virheitä.

– Minun oli silloin haastavaa hyväksyä se, että Jumalan armo kattaa myös nämä virheeni. Minun piti käydä tietynlainen prosessi läpi ennen kuin syyllisyys poistui omasta kokemusmaailmastani.

Lähellä armon lähdettä

Turun helluntaiseurakunnan pastori tarvitsee Jumalan armoa kaikissa arkipäivän tehtävissään.

– Ennen kuin vastaan saamaani sähköpostiin, pyrin rukoilemaan oikeita sanoja. Jos on väljempi hetki, siunaan hetken sitä henkilöä ennen kuin lähetän hänelle viestin. Kun keskustelen ihmisten kanssa, turvaudun Herran apuun, jotta voisin olla jollakin tavalla hyödyksi kohtaamalleni ihmiselle.

Havupalo toivoo, että Jumalan armo voisi ilmetä hänen elämässään  ikeudenmukaisuutena, avoimuutena, lähelle päästämisenä ja lähelle tulemisena.

– Silloin kun pitää huolen päivittäisestä syvästä rukousyhteydestä Jumalan kanssa, on todennäköisesti itsekin armon välikappaleena. Jos etääntyy armon lähteestä, silloin todennäköisyys toimia armon välikappaleena vähenee, Pekka Havupalo toteaa.

Pastori tuntee kiitollisuutta nähdessään Jumalan armon ilmenemismuotoja seurakunnassa.

– Minä koen, että jokaisen palvelutyön takana on armon vaikutus. Se on se voima, joka saa ihmiset tekemään vapaaehtoisesti asioita Jumalan valtakunnan hyväksi.

– Aina, kun jokin Hengen lahja toimii, näkee Jumalan armon toimivan, koska ne ovat armosta annettuja lahjoja. Kun joku tulee uskoon, täyttyy Pyhällä Hengellä tai saa avun pitkäkestoiseen ongelmaansa, myös se todistaa armon vaikutuksesta seurakunnan keskellä.


Heli Markkunen


51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja