”Äitini merkitys oli valtavan suuri” – Pirjo Metsälä ei koskaan unohda herkkää ja vaikuttavaa hetkeä äitinsä kuolinvuoteen äärellä

Pirjo Metsälä työskentelee Keuruun helluntaiseurakunnan seurakuntapastorina. Hän tekee sivutoimenaan sielunhoitoterapiaa ja työnohjausta. (Rihhemi Photography)
Pirjo Metsälä työskentelee Keuruun helluntaiseurakunnan seurakuntapastorina. Hän tekee sivutoimenaan sielunhoitoterapiaa ja työnohjausta. (Rihhemi Photography)

Heli Markkunen 

Yksi parhaita lukukokemuksiani on Valtter Luodon kirja Merta päin, jonka luin jo nuorena. Jumala uudisti lähetyskutsuni lukiessani tätä kirjaa. Minua kosketti se, kuinka nuoret ihmiset olivat valmiita laittamaan oman elämänsä likoon, jotta Aasiassa ihmiset voisivat kuulla Jeesuksesta. Halusin seurata heidän jalanjälkiään. 

 

Kun olin lähetystyössä Thaimaassa, opin tuntemaan Jumalan Isänä. Opin myös, kuinka Jumala näkee yhden pienen ihmisen ja auttaa niin henkilökohtaisella tasolla kuin työssäkin. 

 

Sielunhoitoterapeuttina tärkeintä on pitää huolta itsestään hengellisesti mutta myös psyykkisesti ja fyysisesti. Ihminen on kokonaisuus, joten siitä on hyvä pitää huolta. 

 

Kun kaipaan piristystä, lähden luontoon kävelemään. Jos talvella jäärata on auki ja hyvässä kunnossa, lähden sinne ihmettelemään luonnon kauneutta uudesta näkökulmasta. Muina vuodenaikoina lähden kävelylle metsään ja katselen ympärilleni. Oloni kohentuu kummasti. 

 

Raamatussa minua puhuttelee erityisesti Jobin elämä, hänen rehellisyytensä ja se, miten Jumala siunasi häntä. Jumala antoi koetuksen tulla Jobin elämään. Minua puhuttelee, miten Job prosessoi asioita, löysi lopulta vastauksen ja nöyrtyi Jumalan valtasuuruuden edessä. 

 

En koskaan unohda sitä, kun sain olla vanhan äitini kuolinvuoteen äärellä. Hän pyysi minua siunaamaan hänet, minkä koin kunniatehtävänä. Kun aloin rukoilla ja miettiä äidin elämää, valtava kiitosrukous nousi sydämestäni siitä, mitä äiti merkitsi minun elämässäni. Samalla tunsin, kuinka luja usko hänellä oli Jumalaan. Se hetki oli herkkä ja vaikuttava. 

 

Minua harmittaa elämän kiireisyys. Monta kertaa juuri tämän takia minulta jää huomaamatta ympärilläni olevat pienet, suuret asiat. Kiireiden takia ei ole aina aikaa esimerkiksi pysähtyä juttelemaan ihmisten kanssa. 

 

Minua rohkaistiin viimeksi tänään. Eräs henkilö oli tullut kosketetuksi puheestani, jonka pidin seurakunnassamme. 

 

Tänä kesänä aion käydä etsimässä mustikoita ja tehdä mustikkapiirakan. Lomakin on varattu juuri siihen aikaan. 

 

Jeesus merkitsee minulle elämää. Joskus mietin, millainen elämäni olisi ollut ilman Jeesusta. Hänen kanssaan olen saanut rikkaan elämän jo täällä ajassa, ja odotan, mitä on vielä tulossa iankaikkisuudessa.

 




10/2016Kirjallisuus:The

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja