Pienet seurakunnat ahkeria turvapaikanhakijoiden kohtaamisessa
Seurakunnissa tiedetään, että ruoan ja juoman tarjoaminen on keskeinen osa vieraanvaraisuutta Lähi-idässä. Kuva Oulun helluntaiseurakunnasta. (Kuva: Juan Castillo)Suomen kielen opetusta,
kokkikerhoja ja kasvuryhmiä.
Myös kesäleireille
on osallistunut monia
muslimeja.
Inkeroinen on reilun viidentuhannen
hengen
teollisuustaajama Kouvolassa.
Wikipedian mukaan
Inkeroisista löytyy
muun muassa tori, neljä kauppaa,
Alko ja ravintola Kultainen
kulaus.
Viime vuonna adventin aikaan
kylä kuhisi, kun levisi tieto, että
Inkeroisten hotelli Kantriin puuhailtiin
vastaanottokeskusta. ”Ei
vastaanottokeskusta Inkeroisiin”
-adressiin kerättiin 354 nimeä.
Vastarinta oli turhaa. Inkeroisista
tuli tammikuussa väliaikainen
koti yli sadalle turvapaikanhakijalle.
Yksi heistä oli syyrialainen
Sader, joka toi vaimon ja
lapset mukanaan. Mies rukoili
koko bussimatkan Torniosta Kouvolaan,
että periltä löytyisi ystäviä.
– Inkerolaiset ovat ottaneet
turvapaikanhakijat hyvin vastaan,
Inkeroisten helluntaiseurakunnan
pastori Timo Lautiainen
kertoo.
– Epäystävällisiä tilanteita
ei ole ollut. Vaikka [Soldiers of]
Odinit kävivätkin vastaanottokeskuksen
pihalla kääntymässä.
Sader perheineen ja muut turvapaikanhakijat
ovat löytäneet
ystäviä erityisesti helluntaiseurakunnasta.
Ilo on ollut molemminpuolinen:
tulijat ovat olleet
piristysruiske hiipuvalle seurakunnalle.
– Meillä on noin yhdeksänkymmentä
jäsentä. Kuusikymppinenkin
katsotaan nuoreksi,
Lautiainen vitsailee.
Toisaalta myös suomalaisnuoria
on ilmaantunut seurakunnan
kuvioihin turvapaikanhakijanuorten
myötä. Huhtikuussa
nuorten viikonloppuleirillä suomalaiset
ja turvapaikanhakijat
tulivat hyvin toimeen keskenään.
”Ei pakoteta omaan
systeemiin”
Inkeroisiin sijoitetut turvapaikanhakijat
ovat enimmäkseen kristittyjä
perheitä Lähi-idän ja Afrikan
maista. Seurakunnan tilaisuuksissa
he ovat esimerkiksi laulaneet
ja lukeneet raamatuntekstejä
omalla kielellään. Yhteisen ylistyksen
aikana sanat heijastetaan
kankaalle suomeksi, englanniksi
ja arabiaksi.
Välillä on katsottu YouTube-videopalvelusta
arabiankielisiä ylistysvideoita
ja liitytty ylistykseen.
– Nämä ovat olleet hämmästyttäviä
kuukausia. Parhaimmillaan
kokouksissa on ollut 70 henkeä.
Usein on pitänyt toimia tilanteen
ehdoilla.
– Emme ole vääntäneet ikivanhaa
kaavaa tai yrittänneet pakottaa
heitä omaan systeemiimme.
Alkuvaiheessa joissakin seurakuntalaisissa
heräsi epäilys, pysyykö
homma vanhimmiston
hanskassa, kun ulkomaalaisia
kävi tilaisuuksissa enemmän kuin
suomalaisia seurakuntalaisia.
– Pyhä Henki auttoi. Moni asia
oli etukäteen valmisteltu. Viime
aikoina tehdyt hankinnatkin, kuten
langattomat mikrofonit, tulivat
tarpeeseen.
Alussa muslimitkin tulivat kokouksiin.
– Sitten he jäivät pois pikkuhiljaa.
Joku pääjehu oli varoittanut,
ettei saisi tulla.
Kylävierailuille Lautiaisten ja
muiden seurakuntalaisten koteihin
muslimit ovat tosin tulleet
mielellään. Muslimiperheet ovat
myös lähettäneet lapsensa seurakunnan
leireille ja lasten Kids Action
Night -puuhapäiviin.
– Muslimilapset laulavat ja
ovat menossa mukana.
Suomalaislapset ovat onnistuneet
kommunikoimaan englanniksi
ainakin korkeasti koulutettujen
syyrialaisperheiden lasten
kanssa.
Kesään mennessä monet väliaikaisen
vastaanottokeskuksen
asukit ovat lähteneet pois. Toisaalta
esimerkiksi Saderin perhe
on muuttanut rukoushuoneen
viereen asumaan.
Lautiaisen mukaan kiireiseen
kevääseen on vasta kesän aikana
saatu hieman etäisyyttä.
– Loppuvaiheessa tuli tietynlainen
väsähtäminen.
Lähetystyökokemus on
voimavara
Vääksyn helluntaiseurakunnan
kokemukset ovat samansuuntaisia.
Viime marraskuussa seurakunnan
lähelle avattiin Tallukan
vastaanottokeskus. Pastori Pekka
Toivainen aloitti ripeästi suomen
kielen opetuksen vastaanottokeskuksella ja otti turvapaikanhakijat
mukaan seurakunnan
toimintaan.
Keväällä Juha Lehdon palattua
lähetyskentältä Lähi-idästä
hän otti vaimoineen vastuun
työstä. Myös Inkeroisissa ja monella
muulla paikkakunnalla entiset
tai nykyiset lähetit ovat olleet
suuri voimavara turvapaikanhakijoiden
tavoittamisessa.
Lehdon oli vaikea tajuta olevansa
omassa pienessä maalaisseurakunnassaan,
kun joissain tilaisuuksissa
paikalla oli jopa puolisensataa
turvapaikanhakijaa ja
kielenä käytettiin englantia, persiaa
ja arabiaa.
– Epätodellinen olo tuli, Lehto
muistelee.
Koko seurakunnan yhteisissä
jumalanpalveluksissa turvapaikanhakijat
ovat esimerkiksi laulaneet
ja todistaneet. Lehto uskoo,
että kotouttamisen kannalta suomenkieliseen
kokoustoimintaan
osallistuminen on hedelmällistä.
Kieli- ja kulttuurimuurit ylittyvät
myös ruoan keinoin. Vääksyssä
on harrastettu myös kokkikerhoa.
– He laittavat mielellään oman
kulttuurinsa ruokia, Juha Lehto
kertoo.
Mies painottaa osallistumisen
kokemuksen merkitystä. Turvapaikanhakijoiden
pitää ”päästä
talkoisiin”.
Fiksu liike seurakunnalta oli
palkata maahanmuuttajatyön ohjaajaksi
Helsingin Saalemiin kuuluva
afganistanilainen Niko Mohammadi.
Vääksyn ohella Mohammadin
palkkaa maksavat
myös Helsingin Saalem, Nastolan
ja Lahden helluntaiseurakunnat
sekä Espoon vapaaseurakunta.
Hänen työhönsä kuuluu pääasiassa opetusta, evankeliointia ja
tulkkausta.
Inkeroisten tapaan myös Vääksyssä
panostetaan kesäleireihin.
Persiankielinen leiri järjestetään
Lahdessa elokuun alussa.
Suomalainen koti on tullut tutuksi
myös Vääksyn turvapaikanhakijoille.
Lehto kertoo, että vanhimmiston
puheenjohtaja Hannu
Tapaninen vaimoineen on
avannut tupansa tulijoille, ja monet
heistä kutsuvat pariskuntaa
isäkseen ja äidikseen.
Kymmenkunta turvapaikanhakijaa
on ottanut kasteen Vääksyn
helluntaiseurakunnassa. He
ovat lähinnä iranilaisia. Kristityksi
kääntyneille on myös järjestetty
Alfa-kurssia.
Alaikäiset muslimit
uskaltavat kyseenalaistaa
Myös Vammalan helluntaiseurakunnassa
on järjestetty kasvuryhmä
uskonratkaisun tehneille
turvapaikanhakijoille. Aktiivisena
vapaaehtoisena toimivan Pirjo
Raunion mukaan noin kymmenkunta
henkeä on tullut uskoon ja
keskustellut uskon ydinkysymyksistä
vanhimmistonveljen kanssa.
Työkseen Raunio on kouluttanut
maahanmuuttajia yli kymmenen
vuotta. Nykyään hän kaitsee
alaikäisiä turvapaikanhakijoita.
Heitä hän onkin kärrännyt auttamaan
seurakunnan lastentapahtumien
järjestämisessä. Kuusi turvapaikanhakijapoikaa
auttoi Rauniota
ja hänen miestään myös lasten
puuhateltalla tämän kesän Juhannuskonferenssissa.
Kielenkäytön suhteen Raunion
periaate on puhua mahdollisimman
paljon suomea. Hän liputtaa
suomen kielen opetuksen ja keskustelukerhojen
puolesta. Myös
hänen mielestään seurakunnassa
turvapaikanhakijoiden tulisi osallistua
suomenkielisiin tilaisuuksiin,
joissa heille tarjotaan tulkkaus.
Tulkkien tosin pitäisi olla kristittyjä,
sillä muslimitaustainen ei
osaa käyttää kristillistä sanastoa
oikein.
– On riski, että käännetään jotain
tosi oleellista väärin. Silloin
kääntämisestä voi olla enemmän
hallaa kuin hyötyä.
Monessa seurakunnassa on
huomattu, että esimerkiksi Lähiidän
ja Afrikan asukkaille hengellisistä
asioista keskusteleminen on
normaalia ja arkista. Raunion mukaan
erityisesti muslimitaustasta
tulevat nuoret ovat tiedonjanoisia.
– He kyselevät ja kuuntelevat,
haluavat ottaa selvää. Heitä ei ole
vielä aivopesty islamilla, joten he
uskaltavat kyseenalaistaa.
Merkittävin ”toimintamalli” on
Raunion mukaan ollut kodeissa
kyläily.
– Mekin olemme hakeneet silloin
tällöin autokuormallisen tänne
meille.
Työssään Raunio kohtaa jatkuvasti
saman ongelman: suomalaisiin
on vaikea tutustua, vaikka
tulijat haluaisivat ottaa kontaktia
paikallisiin. Siksi seurakunnan
toiminnan ei pitäisi olla pelkkää
evankelioimista ja kokoustamista
vaan tarjota mahdollisuuksia ihmissuhteiden
syntymiseen.
Kielitaidon puute ei Raunion
mukaan ole este.
– Henkilökohtaisiin kontakteihin
riittävät hymyilevät kasvot ja
lämmin sydän.
Kahvipöydän terapeuttiset
mahdollisuudet
Timo Kekolahti on Fidan maahanmuuttajatyötoimikunnan
puheenjohtaja
ja Lahden helluntaiseurakunnan
kansainvälisen työn
koordinaattori. Hänen näppituntumansa
mukaan erityisesti pienet
seurakunnat, joiden lähelle on
viime syksyn jälkeen perustettu
vastaanottokeskus, ovat tehneet
resursseihinsa nähden mittavaa
työtä.
Myös Kekolahti kehottaa uskovia
avaamaan kotinsa turvapaikanhakijoille.
Vaikka onnenonkijoitakin
on, monet heistä ovat
traumatisoituneita ihmisiä, joille
yksinkertainen keskustelu kahvipöydän
ääressä voi olla suuri apu.
– Kuoleman näkeminen silmästä
silmään, omaisten menettäminen,
väkivaltainen kasvatus,
hän luettelee turvapaikanhakijoiden
kokemuksia.
– Turvapaikanhakijat tulevat
yhteiskunnista, joissa henkilökohtaisten
vaikeuksien tai esimerkiksi
mielenterveysongelmien
esille tuominen on tabu.
Kukaan ei halua leimaa otsaansa.
Luottamuksen syntyessä suomalainen
ystävä voi tarjota turvallisen
tilanteen, jossa turvapaikanhakija
voi purkautua ja kertoa
omasta elämästään.
– Kyseessä voi olla ensimmäinen
kerta, kun henkilö jäsentää
omia kokemuksiaan ja ongelmiaan.
Kekolahti mainitsee myös kansanomaiseen
islamiin kuuluvan
taikauskon, joka tuottaa pelkoja.
Kun turvapaikanhakija astuu ensimmäistä
kertaa kristittyyn kotiin,
hän voi aistia Pyhän Hengen
läsnäolon.
– Meilläkin on joku sanonut,
että teillä on täällä ihmeellinen
rauha. He haistavat sen, vaikka
emme ole mitään show:ta järjestäneet.
Lari Launonen
Turvapaikanhakijatyön
10 käskyä
Turvapaikanhakijoita tavoittavaa työtä tekevät
ovat oppineet monia nyrkkisääntöjä. Tähän on
kerätty niistä muutamia.
1. Kuskaa tilaisuuksiin ensisijaisesti henkilöautoilla. Autokuskit
saavat näin luonnollisen kontaktin turvapaikanhakijoihin (etenkin
jos heillä on yhteinen kieli). Kuljetusapu on tarpeen myös,
kun turvapaikanhakija saa myönteisen päätöksen. Silloin alkaa
kodin perustaminen, jossa tarvitaan paljon asunnon ja huonekalujen
etsimistä ja niiden kuljetusta peräkärryllä.
2. Aktivoi ja vastuuta seurakunnan toimintaan säännöllisesti
osallistuvia turvapaikanhakijoita. Muslimeillekin löytyy tehtäviä.
3. Älä pidä turvapaikanhakijoille vain omia tilaisuuksia heidän
kielellään. Tuo heidät yhteen seurakuntalaisten kanssa.
4. Osoita vieraanvaraisuutta. Tarjoilu on helppo tapa.
5. Urheilu, ruoka ja musiikki yhdistävät. Käytä niitä.
6. Älä ole naiivi äläkä ylikriittinen. Turvapaikanhakijoiden motiivit
ja luonteet vaihtelevat yhtä paljon kuin suomalaistenkin.
7. Selitä suomalaisia toimintatapoja ja auta ymmärtämään. Mutta
älä puhu aikuiselle kuin lapselle.
8. Käytä suomen kieltä sitä opettelevien kanssa. Puhu helppoa
kieltä.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...