Natsien ja kommunistien armoilla

Kidutettu Kristuksen tähden, koko tarina – Wurmbrand. Marttyyrien Ääni ry 2019. Suom. Katja Bågman. Sid. 381 s.


Richard Wurmbrand oli menestyvä pörssivälittäjä, entinen kommunistisen nuorisoliikkeen aktiivi. Kun hän 1930-luvun Bukarestissa rakastui Sabinaan ja alkoi suunnitella yhteistä elämää hänen kanssaan, yksi asia oli selvä: tärkeää elämässä oli nautintojen tavoittelu.

 

Kuka olisi uskonut, että Richard Wurmbrandista tulisi pastori, joka natsien ja kommunistien vainojen, vankeuden ja kidutuksen keskellä saarnaisi evankeliumia väsymättä ja johtaisi lukuisia ihmisiä pelastukseen? Ehkä tämä ei koskaan olisi toteutunut, jollei eräs romanialainen iäkäs puuseppä olisi ollut uskollinen esirukoustehtävässään. Vuosikausia hän rukoili, että saisi saattaa jonkun juutalaisen uskoon. Ilo oli suuri, kun hän kohtasi Richardin, joka oli tuberkuloosiparantolassa tullut kääntymyksen tilaan.

 

Kidutettu Kristuksen tähden, koko tarina – Wurmbrand kertoo Richard ja Sabina Wurmbrandin vuosista 1930–1960-luvun Romaniassa vainon alla. Se on koottu yhdistellen kertomuksia ja yksityiskohtia teoksista Vainotun papin vaimona, Kirkkautta kidutuskammiossa ja Kidutettu Kristuksen tähden. Toimitustyössä on onnistuttu: tuloksena on eheä teos, joka tempaa mukaansa, koskettaa ja puhuttelee.

 

Aihepiirinsä ja vaikuttavuutensa puolesta Wurmbrandien elämästä kertovaa uutta teosta voi verrata Eric Metaxasin teokseen Bonhoeffer – pastori, marttyyri, näkijä, vakooja, joka kertoo vainoista natsi-Saksassa. Bonhoefferin elämäkerrassa valotetaan laajasti niin yhteiskunnallisia tapahtumia ja sodan käänteitä kuin myös Bonhoefferin teologista ajattelua. Wurmbrandien elämäkerrassa keskiössä ovat yksilön kokemukset ja ihmissuhteet. Kuinka selvitä vuosikausia vankeudessa kuulematta sanaakaan omasta perheestä? Kuinka osoittaa kiduttajilleen Jumalan rakkautta? Miten säilyä uskollisena Jumalalle, puolisolle ja kanssakristityille kaiken painostuksen, propagandan, häpäisyn ja ruumiillisen kärsimyksen keskellä?

 

Elämäkerroissa, joiden päähenkilö on elänyt poikkeuksellisen vaiherikasta elämää, sorrutaan joskus luettelomaisuuteen tai rönsyilyyn – esimerkiksi sivuhenkilöiden elämänvaiheita kuvaillessa. Wurmbrandien elämäkerta välttää molemmat vaarat, ja tuloksena on hallittu ja helppolukuinen kokonaisuus.  

 

Teos johtaa lukijat perusasioiden äärelle: lukemaan Raamattua, rukoilemaan ja kertomaan uskosta. Kun Richard pakotettiin vankilassa kuuntelemaan usein päivittäin tuntikausia kommunistista propagandaa, hän taisteli vastaan raamatunlauseilla. Kun hänet vapautettiin vankilasta, hän haastoi seurakunnat ympäri maailman väsymättä rukoilemaan vainottujen kristittyjen puolesta.

 

Suuresta enemmistöstä ei koskaan kirjoiteta kirjoja. He ovat nimettömiä ja kasvottomia. Heidät tuntee ainoastaan Jumala, joka auttaa heitä antamaan anteeksi vangitsijoilleen. 




51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja