Arviot: Kansantajuinen opetuskirja Johanneksen evankeliumista

Jaakko Romu: Evankeliumi Johanneksen mukaan. Aikamedia, 2016. Sid. 192 sivua.
Jaakko Romu: Evankeliumi Johanneksen mukaan. Aikamedia, 2016. Sid. 192 sivua.
Romupappina tunnetun Jaakko Romun Evankeliumi Johanneksen mukaan on taipuisa ja kevyt pokkari, joka on helppo ottaa mukaan vaikka matkalukemiseksi. Nimi saattaa herättää kysymyksen, onko kyseessä Johanneksen evankeliumin kansanomainen käännös, mutta lähempi tarkastelu osoittaa kirjasen olevan evankeliumin selitysteos.

Kansi on onnistunut. Raamatun symboliikkaa ymmärtävä tietää kansikuvassa olevan uljaan kotkan kuvaavan Johannesta. Sisällysluettelon puuttuminen on harvinaista opetuskirjallisuudessa, mutta jo kirjan takakannen tekstistä ja johdannosta käy ilmi, mihin  Jaakko Romu sanomallaan tähtää: hän tahtoo auttaa lukijaa ymmärtämään, mitä Jumalan sanan lihaksi tuleminen merkitsee. Tätä teemaa kirjailija peilaa Johanneksen evankeliumissa esiintyvään seitsemään ihmetekoon ja seitsemään Kristusta kuvaavaan ”Minä olen” -ilmaukseen. Nämä lupaukset riittävätkin lukijan mielenkiinnon herättämiseen.

Evankeliumi Johanneksen mukaan on Raamattua selittävä opetuskirja, jota todennäköisesti lukevat pääasiassa jo uskonratkaisun tehneet ihmiset. Siksi näkisin pienenä miinuksena muuten hyvin rauhallisen ja asianmukaisen opetuksen lomasta lukijalle osoitetut kärkevät ja kohti käyvät kysymykset, kuten: ”Mitä sinä, lukijani, tahdot? Kumpaan ryhmään sinä kuulut?” tai: ”Oletko sinä kokenut uudestisyntymisen ihmeen?” Tällainen saarnaava tyyli ja kysymyksenasettelu poikkeavat muuten hyvästä kirjan tyylistä. Ne saattavat jopa ryöstää lukijalta tärkeän ja ratkaisevan itse oivaltamisen ilon.

Kirjan parasta antia löytyy luvusta 16. Jumalan läsnäolo vaikeina aikoina -teema on rohkaisevaa luettavaa. Luvussa 21, jonka otsikko on Pietari seuraa Jeesusta, kirjailija ottaa enemmän vapauksia ja selittää apostolin elämää lähes proosalliseen sävyyn. Se on silti kirjan helmi, koska lukijan on helppo samaistua tekstiin.

Teos on pääsanomaltaan ehjä kokonaisuus. Se selittää uskollisesti Johanneksen evankeliumin tekstiä täydennettynä muilla rinnakkaisilla ja yhteensopivilla raamatunkohdilla. Kirjailija ei sorru jaarittelemaan turhia vaan pysyy luvatussa linjassa loppuun asti.

Teos pitäytyy myös tiukasti Johanneksen teksteissä eikä rönsyile. Kirjailija selittää evankeliumin tekstiä selkeästi aina yksi asiakokonaisuus kerrallaan. Kirjan ehdoton vahvuus  on se, että samassa paketissa ovat evankeliumi ja helppotajuinen selitys, joka sopii kaikenlaisille Raamatun lukijoille.

Evankeliumi Johanneksen mukaan on helppolukuinen ja kansantajuinen teos. Se sopii kaikille, jotka tahtovat syventyä Johanneksen evankeliumin rikkaaseen sanomaan.


Kari Honkanen


51

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja