Torstai 30. maaliskuuta.
Nimipäivää viettää Usko
Julkaistu 24.3.2016 00:00

YouTuben viihtymispainotus haastava pala uskonyhteisöille

Helluntailaisuus elää YouTubessa yhä myös Niilo Yli-Vainion ja 1980-luvun aktiovideoiden kautta. Materiaalien ikä tuo niiden katseluun tietyn hauskuuden, jota 2000-luvun saarna ei tarjoa.Jos YouTubeen on uskominen, suomalainen helluntailaisuus ei ole ”kaiken kansan suosiossa”. Hakusanalla helluntailaisuus löytyy palvelusta noin 150 tulosta, sanalla helluntailainen 168 osumaa ja ilmauksella helluntaiseurakunta 1 800 tulosta.

Toisaalta YouTube ei näyttäydy muutenkaan kovin hengellisenä areenana: luterilainen kirkko tuottaa 685 osumaa, vapaaseurakunta 552, adventtiseurakunta 90 ja baptistiseurakunta 31  tulosta, ja maailmanuskonnoillakin tilanne on vaisu. Esimerkiksi buddhalaisuus antaa reilut 180 osumaa ja hindulaisuus 145. Vertailun vuoksi vaikkapa sanalla joulupukki näyttöön räpsähtää noin 35 900 ja Aku Ankallakin 14 600 tulosta.

YouTube on reilu 11-vuotias Internetin suosituin suoratoistoinen videopalvelu, jonne voi lisätä videoita tai katsoa ja ladata muiden käyttäjien videoita maksutta. Kansainvälisen palvelun käyttö on todella vilkasta: sinne tulee joka minuutti 100 tuntia videosisältöä ja sieltä katsotaan päivittäin yli neljä miljardia videota.

Puhepitoista tarjontaa

Suomalaiset helluntaiseurakunnat hyödyntävät YouTubea vaihtelevasti. Kymmenillä niistä on  YouTube-kanava, mutta vain noin alle 20 seurakuntaa lisää sinne säännöllisesti uutta sisältöä.

Käytön määrä ei näytä riippuvan seurakunnan koosta tai maantieteellisestä sijainnista vaan liittyvän enemmän median käytön intoon ja kenties myös näkyyn sekä tekijäresursseihin. Esimerkiksi suurin suomalainen helluntaiseurakunta, Helsingin Saalem, ei ole kovin aktiivinen toimija juuri YouTubessa, kun taas vaikkapa Uuraisten alle 160 jäsenen helluntaiseurakunta päivittää YouTube-kanavalleen saarnavideoita säännöllisesti.

Suurin osa helluntaiseurakuntien YouTubeen lisäämistä materiaaleista onkin juuri kokoustaltiointeja tai videokatkelmia hengellisistä tapahtumista. Tällaisten videoiden katselukerrat vaihtelevat yleensä muutamista kymmenistä muutamiin satoihin. Harvempi saarnavideo kerää tuhansia katsojia, mutta esimerkiksi joitakin evankelista Marko Selkomaan puheita on katsottu jopa yli 5 000 kertaa.

Osalla helluntaiseurakunnista on erillisiä nuorisotyön YouTubekanavia, joissa näkee enemmän lyhyitä videoita, kuten tapahtumatrailereita. Silti niidenkin katsojamäärät ovat melko pieniä.

Musiikki suosituinta

Suosituinta helluntailaisuuteen liittyvää YouTube-sisältöä on musiikki. Sen lisäksi viisinumeroisiin katselulukemiin on päässyt omalla tavallaan viihdyttäviä historiapätkiä ja helluntailaisuudella pilailevia videoita. Havainto tiivistää myös jotakin olennaista YouTubesta: sen äärellä halutaan yleensä viihtyä.

Vaatimattomastikin kuvitettu musiikkikappale saa helposti tuhansia klikkauksia. Muun muassa sekä Vetelin tyttöjen laulu Ihmeinen risti että Ison Kirjan oppilaskuoron Sain kutsun käydä kulkemaan ovat saaneet noin kolmessa vuodessa yli 47 000 näyttökertaa.

Nina Åströmin kappale Anna sade, Jumala on puolestaan suunnilleen samassa ajassa kerryttänyt peräti yli 227 000 katselukertaa. Åströmin videon YouTubeen ladannut Nettirabbi on lisännyt palveluun myös musiikkia Iso Kirja -opiston tapahtumista. Ison Kirjan yhdistyksen johtaja Marko Halttunen, mistä arviosi mukaan Åströmin kappaleen poikkeuksellisen korkea katselumäärä kertoo?

– Tässä varmasti yhdistyy monta asiaa. Nettirabbi on laadukas brändi, jolla on oma katsojakuntansa. Lisäksi kyseessä on todella tunnettu artisti ja kultalevyltä peräisin oleva Hilja Aaltosen tekstiin tehty laulu. Joka tapauksessa uskon, että lukema on aito, eikä kukaan ole esimerkiksi maksanut katselukertojen saamisesta.

Ilmiöt tekevät uteliaaksi

Musiikin lisäksi YouTuben käyttäjiä kiinnostavat eniten helluntailaisuuteen liittyvät ilmiöt – kuten vuonna 1989 taltioitu ”Uskovaiset saarnaa rock-konsertissa 1/3” -pätkä, jolla on yli 38 000 katsojaa. Myös ”Yli-Vainio kaatoi ja paransi” -nimistä videota on katsottu muutamassa vuodessa yli 21 800 kertaa.

Vastaava trendi näkyy englanninkielisellä puolella. Esimerkiksi kuukauden aikana eniten  katsottuun ”pentecostal”-sanalla löytyvään sisältöön kuuluu video, jossa nuori amerikkalaisen Vice-lehden journalisti Thomas Morton tutustuu helluntailaisuuteen telttakokouksessa Arkansasissa. ”Tent Preachin’” -videota on katsottu yli 1 173 000 kertaa.

Kielestä riippumatta YouTuben helluntalaisuuteen liittyvät ilmiövideot ovat suosituimpia.  Samalla ne ovat juuri sitä sisältöä, jota seurakunnat ja uskovat eivät yleensä itse ole palveluun lisänneet. Kaikkiaan englanninkielisellä pentecostal (helluntailainen) -sanalla YouTubesta löytyy 1 470 000 tulosta.

Osa YouTuben katsojista jättää videoiden yhteyteen kommenttejaan. Sekä suomalaisen että ulkomaisen helluntailaisuuden kohdalla kommentit ovat pääosin kielteissävytteisiä. Joukossa on silti myös rohkaisevampia tai kiitteleviä terveisiä. Eniten myönteisiä helluntailaisuuteen liittyviä tuntoja ihmisissä näyttää herättävän hengellinen musiikki. Helluntaiseurakunnissa riittää hyvää hengellistä musiikkia, mutta tekijänoikeuspykälien vuoksi vain murto-osaa siitä voi laillisesti ladata YouTubeen pehmittämään ihmisten sydämiä.


Ruut Ahonen



”Ei ole kyllä havaintoa väen vähenemisestä”

Seinäjoen helluntaikirkko alkoi puolisen vuotta sitten välittää Sateet-tilaisuutensa viikoittain  livenä eli suorana YouTubessa. Jyväskylän helluntaiseurakunnassa sunnuntaikokoukset alettiin lähettää YouTubessa suorana vuoden alussa. Molemmissa on oltu ratkaisuun  tyytyväisiä, niin tekniikan kuin palvelun maksuttomuuden puolesta.

– Olemme todella tyytyväisiä. Katsojamäärät ovat kasvaneet. Eivät nyt aivan  kymmenkertaistuneet, mutta melkein, kiittelee Seinäjoen helluntaikirkon johtava pastori Markku Tuppurainen.

– Tämä on ollut käyttäjäystävällisempää ja helpompaa sekä käyttäjille että tuottajille. Tällaista palautetta olen saanut, Jyväskylän helluntaiseurakunnan johtaja Jyrki Palmi toteaa.

Vlogilla rohkaiseva alku

Kumpikaan yhteisö ei ole kokenut nettilähetysten vieneen kirkkokansaa penkeistä.

– Päinvastoin. Ei ole kyllä havaintoa, että väkimäärä olisi vähentynyt, Palmi sanoo.

YouTuben livelähetys palvelee niin yhteisön ulkopuolisia katsojia kuin seurakunnan vanhuksia tai vaikka sairaana olevia lapsiperheitä. Sen tavoite on levittää yhteisön hyvää antia kauemmas.

– Käytännössä YouTube on kanava, jolla tuoda Jeesus eli meidän sanoma vielä laajemmin tietoon. Ihmiset pystyvät näkemään kotona tai kännykästä seurakunnan ennen kuin he tulevat sinne, Seinäjoen helluntaikirkon pastori, mediavastaava Pekka Perho luonnehtii.

Seinäjoen Sateita seuraa YouTubesta suorana noin 500 ihmistä. Lisäksi niitä katsotaan jälkikäteen noin 500–1 500 kertaa parissa kuukaudessa. YouTubeen on vuosien varrella päätynyt myös 170 Markku Tuppuraisen isännöimää Astu tarinaan -ohjelmaa, joita katsellaan normaaleja saarnoja ahkerammin.

Jyväskylässä ja Seinäjoella kehitetään jatkuvasti mediatyötä. Esimerkiksi muutama viikko sitten seinäjokiset avasivat vlogin eli videoblogin, joka tuo seurakunnan ihmisiä ja uskoa hyvin lähelle.

– Siitä on tullut jo useita palautteita. Yksi voimakkaimmista tuli henkilöltä, joka oli haavoittunut seurakunnassa ja vetäytynyt pois, mutta vlogi ja avoin keskustelu auttoivat häntä taas löytämään uskon, ja hän halusi tulla uudelleen mukaan, Perho iloitsee.

Jaa
Menestystarinan kotimatka
Yhteisöjen ymmärtäminen vaati vuoropuhelua
NiceDesign rakentaa naisten välistä yhteyttä
Parikymppinen kestohitti soi yhä
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!