Torstai 30. maaliskuuta.
Nimipäivää viettää Usko
Julkaistu 29.2.2016 22:00

Saavuttamattomat kansat motivoivat Fidan ”yrittäjäosastoa”

Fidan Bisnestiimi varustaa muun muassa Indonesiassa pioneerievankelistoja lähtemään uusille alueille, jonne useinkaan ei pääse valmiita teitä pitkin. Indonesian yli 237-miljoonaisesta väestöstä yli 80 prosenttia on muslimeja. Kuva: Hannu LahtinenKasvihuoneviljelysten kannattamat evankelistat Keniassa tai possufarmista elantonsa saava pastori Indonesiassa ovat esimerkkejä siitä, miten Fida Internationalin Bisnestiimi linkittää yrittäjyyden ja lähetystyön. Tiimi edustaa eräänlaisia Fidan erityisjoukkoja ja vastaa sellaisiin ulkolähetystyön tarpeisiin, joihin seurakunnat eivät ehdi reagoida tai kykene tarttumaan.

– Ennen kaikkea mahdollistamme lähetystyötä saavuttamattomien kansojen parissa, minne eurooppalaiset tai amerikkalaiset lähetit eivät voi päästä, määrittelee Bisnestiimin koordinaattori Hannu Suni.

Saavuttamattomat kansat sopivatkin hyvin yrittäjähenkisen lähetysmuodon kohteeksi: samaa pioneerihenkistä luovuutta ja toimeliaisuutta, joita yrittäjyys vaatii, tarvitaan myös uusien alueiden evankelioinnissa.

– Tavoitteemme on, että jatkossa kohdemaiden seurakunnat voisivat alkuun laitetun yritystoiminnan avulla mahdollistaa evankelistojen kannatuksen itse ilman ulkopuolista rahoitusta, Suni kuvailee.

Bisnestiimissä on viime aikoina pohdittu erityisesti tämän Business as Mission (BAM)- eli liiketoiminta lähetystyönä -ajatuksen kehittämistä. Siihen perehdyttiin ruotsalaisen alan huippukonsultin Mats Tunehagin johdolla myös Bisnestiimin vuotuisessa Talviseminaarissa 5.–6. helmikuuta Keuruulla.

Starttiapua uranuurtajille

Vesku Lehtinen on ollut Bisnestiimissä mukana alusta asti. Paperialan pienyrittäjää innostaa eteenpäin se, että tiimin toimilla on iankaikkisuusmerkitystä.

– Yksi iso asia on paikallisten evankelistojen tukeminen niin, että he lähtevät uusille alueille viemään evankeliumia. Se on ykkösasia ainakin itselleni.

Bisnestiimillä on vuosittain kymmeniä avustuskohteita.

– Meillä on esimerkiksi 50 kummipioneeria nyt Keniassa, ja yritämme saada heitä myös Pakistaniin, joka on paha ja vaarallinen alue uskovaiselle. Ulkopuolisilla sinne ei ole mitään asiaa. Mutta kun maan sisältä lähtee kielen ja kulttuurin osaavia, raamattukoulun tai -kurssin käyneitä työhön oman henkensä uhalla, sellaisessa haluan olla mukana, Lehtinen vakuuttaa.

Hannu Sunin mukaan Bisnestiimillä on kohteita erityisesti Fidan työalueilla Keniassa ja Indonesiassa. Siellä tuetaan paikallisia pastoreita ja lähettejä. Heitä lähetetään yleensä tuppukyliin niin sanotuiksi teltantekijöiksi, jotka saavat elantonsa tavallisesta työstä mutta jotka viestivät evankeliumia kaikella olemisellaan.

– Kun mennään maihin, joihin ei lähetystyöstatuksella voida mennä, ollaan sitten bisneksen kautta mukana, Suni tiivistää.

Nuoret ruoriin?

Lähes 20 vuotta toimineeseen Bisnestiimiin kuuluu noin 470 jäsentä. Mukana on kristittyjä yrittäjiä ja heidän puolisoitaan niin helluntai- ja vapaaseurakunnista kuin luterilaisesta kirkosta.

Monen muun herätysliikkeen osa-alueen tavoin Bisnestiimissä on havahduttu siihen, että työhön tarvittaisiin mukaan nuorempia. Jäseninä on eri-ikäisiä jo nyt, mutta kokeneet tiimiläiset antaisivat mielellään suuremman roolin nuorille yrittäjille, jotka kokevat aivan eri tavalla luontevana myös kansainvälisen toiminnan.

Hannu Sunilla on näppituntuma siihen, että lähetystyö kyllä kiinnostaa myös nuoria yrittäjiä.

– Esimerkiksi Juhannuskonferenssin aikaan pisteellämme käy paljon nuoria. Osa varmasti miettii omaa rooliaan ja mahdollisuuksiaan. Kansainvälistymisen halua on kaiken kaikkiaan enemmän, ja myös teltantekijäja BAM-tyyppiset toimintamallit kiinnostavat.

Fida ja monet muut lähetys- ja avustusjärjestöt kokivat vuoden 2015 aikana suuria taloudellisia muutoksia, kun hallitus leikkasi kehitysyhteistyöhön suuntaamiaan tukia. Vaikka Fidan Bisnestiimin näkynä on evankeliointityö, Hannu Sunin mukaan tiimin merkitys
ylipäätään ei ole ainakaan vähenemään päin.

– Kyllä tämä on menossa varmaan siihen suuntaan entistä enemmän, että tarvitaan vapaaehtoisuuteen perustuvaa tukea niin yksityishenkilöiltä kuin yrityksiltäkin, hän summaa.


Ruut Ahonen


Jaa
Menestystarinan kotimatka
Yhteisöjen ymmärtäminen vaati vuoropuhelua
NiceDesign rakentaa naisten välistä yhteyttä
Parikymppinen kestohitti soi yhä
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!