Perjantai 24. marraskuuta.
Nimipäivää viettää Lempi, Lemmikki, Sivi, Siv
Julkaistu 7.11.2015 08:00

Helluntaiseurakunnat matelevat sosiaaliseen mediaan

Netissä surffailu on siirtynyt nopeasti tietokoneista tabletteihin ja älypuhelimiiin. Kuva: ShutterstockTällä hetkellä Suomen noin 250 helluntaiseurakunnasta suurimmalla osalla on nettisivut ja osa toimii Facebookissa. Avainmedian kotimaan mediakoordinaattorin Janne Maunumäen mielestä tilanne on kohtuullinen.

– Sosiaalisesta mediasta olennaisin on Facebook, joka pitäisi olla kaikilla. Oikein käytettynä sen kautta voi saavuttaa ihmisiä.

Useimpien helluntaiseurakuntien viestinnän päätarve on ilmoitella tulevista tapahtumista, mutta moni yhteisö haluaa puhutella median kautta myös ei-uskovaa yleisöä. Niinpä seurakunnissa tehdään muun muassa tv- ja radio-ohjelmia, lähetetään netissä tilaisuuksia tai julkaistaan muita videoita. Joissain helluntaiseurakunnissa on pitkä hengellisten lehtien levittämisperinne tai hyvät yhteydet paikallislehtiin.

Maunumäen mukaan esimerkiksi Vaasassa, Tampereella ja Saarijärvellä on tehty jo useita vuosia televisio-ohjelmia osaavien vapaaehtoisten ansiosta. Saarijärvellä tehdään parhaillaan kuusiosaista Kristian-nimistä elokuvasarjaa.

– Kristian on suurprojekti, mutta kaikki on mahdollistunut seurakuntien välisen yhteistyön ansiosta, hankkeen tuottaja ja Saarijärven helluntaiseurakunnan mediatyön vastaava Tarmo Moisio sanoo.

Some nuorten kanssa välttämätön

Sosiaalinen media on periaatteessa ilmaista. Sillä tavoittaa ihmiset nopeasti ja voi madaltaa seurakunnan kynnystä: kun ihmiset huomaavat, että yhteisö elää myös virtuaalista arkea ja mukana on tavallisia ihmisiä, ennakkoluulot ja pelot seurakuntaa kohtaan sulavat helpommin.

Janne Maunumäen mukaan some alkaa olla elintärkeä kanava nuorten tavoittamiseksi, mutta sen rönsyilevyys on todellinen haaste.

– Nuorten työssä Facebook ei välttämättä enää toimi kuten aikuisten puolella. Nuorilla Instagram on yksi suosituimpia sovelluksia, ja siellä kannattaa olla mukana. Tosin sen käyttö on hieman erilaista kuin Facebookin, joten siellä pitää osata erilainen konsepti. Ylipäätään nuoret ovat hajautuneet niin moniin sosiaalisiin medioihin, että yksi kanava ei tavoita heitä kaikkia.

Janne Maunumäen mukaan helluntaiseurakunnat ovat viime vuosina vieneet eteenpäin mediankäyttöään mutta joillakin paikkakunnilla ollaan sähköisen viestinnän osalta nollatilanteessa.

 

– Kaikilla ei ole vielä edes kotisivuja, mikä on aika hälyttävää. Viime aikoina seurakuntia on opastettu päivittämään kotisivujen ilmettä nykyaikaisemmaksi.


Sivujen kuvissa onkin alkanut staattisten rukoushuonekuvien sijaan näkyä enemmän ihmisiä, kuten hyväntuulisia lapsiperheitä.

– Olemme yrittäneet tuoda esiin, ettei vastassa olisi ensin rakennusta, vaan ihmisiä, joista seurakunta muodostuu, Maunumäki paljastaa.

Seuraava haaste on hänen mukaansa muuttaa seurakuntien nettisivustot teknisesti sellaiseen muotoon, että niitä voi selata myös tableteilla ja kännyköillä.


Ruut Ahonen

Lue koko juttu .


Jaa
Satavuotiaan muistoja
Ulkopuolisen äänenä
Seurakunnan kadonnut ydin voidaan löytää rukouksessa
Olemisen taito
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!