Keskiviikko 28. kesäkuuta.
Nimipäivää viettää Leo, Leo, Leopold
Julkaistu 7.10.2015 15:17

Heli Karhumäki: Jumalan sanassa vastaus moniin nykyihmisen ongelmiin

Heli Karhumäkeä kiehtoo Sana-lehdessä ilosanoman keskeinen rooli.- Ihmiset haluavat kuulla, että he ovat arvokkaita - niin paljon kuin he ovatkin elämässään mokanneet.Siitähän evankeliumissa on kysymys. Kuva: Ruut AhonenTällä viikolla 70 vuotta täyttävän Sana-lehden päätoimittaja Heli Karhumäki puhkuu intoa saadessaan luotsata julkaisua, joka kulkee reilusti evankeliumi edellä. Karhumäki tunnetaan pirtsakkana pohjalaisflikkana, joka on toiminut muun muassa viestintäkouluttajana, iltapäivälehden uskontojournalistina ja radiopakinoitsijana sekä ollut vuosia myös Sanan kolumnisti. Viimeksi hän toimi tuomiokirkkoseurakunnan tiedottajana Lapualla.

Heli Karhumäki on kuudennen polven körtti, joka tutustui Sana-lehden taustayhteisöön Kansan Raamattuseuraan opiskeluaikoinaan Tampereella. Hän sanoo saaneensa liikkeestä hyvää opetusta Raamatusta, rukouksesta ja Pyhästä Hengestä.

– Julistus on lempeää ja armollista. Siinä ei ole vaatimuksia, vaan se on hyvin lämmintä ja kutsuvaa, Karhumäki luonnehtii.

Näillä nuoteilla myös Sana-lehdessä on edetty myös vuosikymmenet. Toki aika muuttaa väkisin jotakin. Karhumäki kertoo juuri selanneensa alkuajan numeroita.

– Se on hauskaa luettavaa! Ulkoasu on 1940-luvulta 60-luvulle hyvin vanhanaikainen, kun tekstiä on paljon, kuvat pieniä ja sisällössä tapainturmeluksen päivittelyä. 1970-luvulla tulivat isot kuvat ja räväkät otsikot. Aiheiden käsittely muuttui lempeämmäksi. Esimerkiksi päihde- ja mielenterveysongelmista sekä seksuaalisuudesta kirjoitettiin jo rohkeasti ihmisen rinnalla kulkien, ei moralisoiden.

Nykyihminenkin etsii armoa

Kristillisen erikoislehden päätoimittaja joutuu pohtimaan paljon lukijoiden tavoittamista. Miten vangita ihmisten huomio ja yltää heidän sydämiinsä asti sanomaa polkematta?

– Moralisointi ei enää uppoa tämän päivän ihmiseen. Harvan pääkysymyksenä on synnintunto. Kyllähän ihminen ahdistuu omien väärien valintojensa seurauksista, mutta se, että ihminen oikeasti kokee syntisyyttä, on Pyhän Hengen työtä, joka tapahtuu, kun Jumala puhuu hänelle sanansa tai julistajien kautta.

Nykyisin elämänmenoa leimaavat myös monet paineet. Karhumäki mainitsee, että esimerkiksi nuorten masennuksen ja itsetuhoisuuden yleisimmät syyt ovat yksinäisyys, toivottomuus ja ahdistuneisuus.

– Ne ovat kipukohtia, joihin evankeliumilla on tarjota lohtua ja vastauksia, päätoimittaja huomauttaa.

Karhumäki uskoo, että nykyihmisetkin kaipaavat yhteyttä Jumalaan, vaikkeivät ehkä ymmärrä sitä itse.

– Ihminen ei välttämättä tiedä tarvitsevansa evankeliumia, mutta tietää haluavansa sydämeensä mielenrauhaa, tulevaisuuden toivon ja elämäänsä turvallisen perustan. Hän haluaa tehdä hyviä valintoja. Evankeliumi Kristuksesta auttaa häntä kaikissa näissä pyrkimyksissä. Kun etsivä ihminen kuulee ilosanoman, hänellä loksahtaa, että tämähän onkin se, mitä minä hain.


Ruut Ahonen

Heli Karhumäen haastattelu on kokonaan luettavissa .

Jaa
”Tervettäkin karismaattisuutta on paljon”
Toisen tarina voi muuttaa omankin elämän
Keskiössä keskeneräisyys
Etsijöitä etsimässä
       www.facebook.com/ristinvoitto/ 

  Ristin Voitto, Aikamedia Oy © 2016






Yhteystiedot      Sivuston luvaton kopiointi kielletty!